Daimler scout car Dingo - Prinses Irene Brigade

Ga naar de inhoud

Daimler scout car Dingo

Wolverhampton > Wrottesley Park > Wagenpark

Rechts  de Daimler scoutcar, 1e van links A. van Soest, daarnaast K. van Tintelen en C. Duysters

Geschiedenis
In 1938 gaf het Britse ministerie van Defensie (War office) de  specificaties vrij voor een verkenningsvoertuig.  Er was behoefte aan een  klein, gedeeltelijk gepantserd voertuig, dat voor verkenning en  coördinatierollen zou kunnen worden gebruikt. Van de drie ontwerpen van Alvis Limited, BSA Cycles Limited en Morris Commercial Cars Limited, werd die van laatstgenoemde uitverkoren. De productie werd doorgespeeld aan Daimler, wat een autofabriek was binnen de BSA-groep.
Het voertuig kreeg officieel de naam Daimler Scout Car, maar is beter  bekend geworden onder zijn koosnaam  Dingo, wat eigenlijk de naam was van het  Alvis’ prototype.
  
Bovenstaande  foto’s met dank aan: TanXheaven by Liejon Schoot

Onbetwist één van de best gebouwde verkenningsauto’s in Groot-Brittannië  tijdens de oorlog. De Dingo was een kleine tweepersoons pantserwagen. Het werd  goed beschermd door 30 mm pantser aan de voorzijde. De motor werd geplaatst in  het achtergedeelte van het voertuig. Één van de ingenieuze eigenschappen van  Dingo was de transmissie; een versnellingsbak die vijf snelheden in beide  richtingen gaf. De bestuurder werd daarom schuin geplaatst om makkelijker in  beide richtingen te kunnen rijden. De originele versie had vierwiel aandrijving;  toch liet men deze eigenschap vallen in de Mk II, omdat de onervaren bestuurders  vonden dat het voertuig moeilijk te besturen was.
Hoewel de Dingo een vlakke plaat onder de chassis had, als bescherming in  ruw terrein, was het daardoor juist uiterst kwetsbaar voor landmijnen.
Men had geen reservewiel  nodig, want men maakte gebruik van massieve  rubberbanden. Mede door gebruikmaking van een  onafhankelijke ophanging van  de wielen, gaf dat toch een comfortabele rijgevoel. Een draaiende stoel naast de  bestuurder maakte het de medepassagier mogelijk om de No. 19 radio en/of de  Brengun te bedienen.
De Dingo werd voor het eerst gebruikt door het Britse Expeditieleger  tijdens slag bij Duinkerken. Het bleek zo succesvol dat in de oorlogsjaren niet  naar vervanging werd gezocht. Tot in de jaren 70 werd de Dingo zelfs nog  gebruikt  in Cyprus en Portugal.

Ingebruikname:

  • Britse Expeditieleger, Frankrijk 1940
    • 1st Armoured Division
    • 4th Northumberland Fusiliers
  • Panzerspähwagen Mk.I  202 (e), Wehrmacht 1940 – 1945
  • Prinses Irene   Brigade,  Recce 1942-1945
  • Britse en Commonwealth leger, Tank Brigade, 1943
    • Squadron HQ, 1 Dingo
    • Regimental HQ, 1 Dingo
    • Brigade HQ, 3 Dingos
  • British and Commonwealth Armoured Regiment, 1943
    • Intercommunication Troop of HQ Squadron, 9 to 12 Dingos
  • Panzerspähwagen Mk.II 202 (e), Wehrmacht 1942 - 1945
  • Lancia Lince kopie van de Dingo Mk.I, Italian Social Republic 1943
    • Panzerspähwagen  Lince Mk.I 202 (i), Wehrmacht 1943 - 1945
  • Britse leger, 1946 - 1952
  • Cyprus National Guard, 1964 -   1974
  • Portugese leger

Modellen
Er waren 5 varianten, die meestal minder belangrijke  verbeteringen waren, op de Mk I. In de periode 1939 tot 1945 werden van de  onderstaande types 6.626 voertuigen geproduceerd.
 Daimler Mk I
Mk I- origineel model met vierwielaandrijving en glijdend dak
  • Mk I A- met vouwdak
  • Mk I B- een omgekeerde motor met koelventilator
  • Mk II- met voorwielaandrijving
  • Mk III waterdicht gemaakte motor en geen dak
     

    Ford Lynx Scout Car

    Een nauw verwant voertuig, de Lynx Scout Car, werd  geproduceerd  in Windsor, Ontario (Canada) door Ford. Hiervan werden 3255  eenheden gebouwd.
    Mk I
  • Mk II- met versterkte chassis en geen dak
     

     
    Daimler Scout Car
    De specificaties op een rijtje:

    Bemanning 2
    Lengte 3.2 m
    Breedte 1.7 m
    Hoogte 1.5 m
    Gewicht 3 ton
    Bewapening
    Beplating tot 30 mm
    1e  Bewapening .303 Bren gun
    2e  bewapening n.v.t.
    Mobiliteit
    Krachtbron 2.5 litre, 6-cyl Daimler benzine
    Aandrijving 4x4
    Wegsnelheid 80+ km/h
    Pk 55 pk (41 kW)
    Actieradius 320 km
    Terug naar de inhoud